Internetowe galerie rękodzieła




Wiele osób zajmujących się rękodzielnictwem próbuje dotrzeć do klientów poprzez rozmaite galerie internetowe, zrzeszające artystów-rękodzielników i promujące ich twórczość. 

Takich galerii internetowych, pośredniczących w sprzedaży rękodzieła, w tym ręcznie wykonanej, artystycznej biżuterii, jest mnóstwo. Ciągle powstają też kolejne. Postanowiłam przyjrzeć się im bliżej oraz sporządzić coś w rodzaju spisu działających obecnie galerii.

 

Jak wystawiać i sprzedawać
w galerii rękodzieła?


Galerie rękodzieła i biżuterii artystycznej nawiązują współpracę z twórcami na różnych zasadach, zazwyczaj określanych przez każdą galerię w regulaminie dostępnym na stronie tej galerii. Rozpoczęcie współpracy z galerią uzależnione jest od tego, czy galeria zaakceptuje prace danego twórcy. 

Generalnie nawiązanie współpracy przebiega następująco: osoba pragnąca sprzedawać swoje wytwory za pośrednictwem galerii proszona jest o wypełnienie formularza kontaktowego. Należy w nim m.in. napisać pokrótce o sobie, o rodzaju tworzonego przez siebie rękodzieła, opisać wykorzystywane surowce oraz techniki. Jeśli twórca posiada własną stronę internetową lub prowadzi blog, na którym przedstawia własną twórczość, biżuterię autorską lub inne formy rękodzieła, proszony jest również o podanie adresu strony/bloga. Koniecznym wymogiem jest zaprezentowanie przez twórcę przykładów własnych prac poprzez dołączenie do formularza kilku zdjęć z reprezentacyjnymi wytworami.

Prowadzący daną galerię zapoznają się ze zgłoszeniem i oceniają przesłane im zdjęcia przykładowych prac. Ocena dokonywana jest pod względem unikalności prac oraz staranności ich wykonania. Oceniają je też pod kątem jakości wykonania samych fotografii – bo przecież to one mają być magnesem przyciągającym spojrzenia i uwagę kupujących.

Trzeba galeriom przyznać, że niezależnie od jakości prezentowanych prac oraz zdjęć, na ogół uzyskuje się konkretną informację zwrotną: galerie odpowiadają na przesłane im zgłoszenia, albo zapraszając do wystawienia przedmiotów na ich stronie internetowej, albo odmownie. Jeżeli odpowiedź jest negatywna, często zawiera ona konkretne sugestie na temat tego, co należy poprawić/zmienić w zgłoszeniu, by móc zaprezentować się ponownie i zostać kiedyś do galerii przyjętym.  

Jeśli chodzi o przebieg współpracy już po zakwalifikowaniu się do grona twórców prezentujących prace w  danej galerii, często współpraca ta sprowadza się do tego, że wystawiane przedmioty są oferowane i sprzedawane bezpośrednio przez ich twórców. Otrzymują oni dostęp do panelu umożliwiającego wystawianie prac, zamieszczanie ich zdjęć i opisów. Przedmiot ukazuje się na stronie galerii, i w momencie kupienia go przez kogoś twórca otrzymuje mailowe powiadomienie, po czym swoją pracę przesyła bezpośrednio do kupującego. Rola Galerii ogranicza się do udostępnienia środków technicznych umożliwiających przebieg transakcji oraz pośredniczenia w procesie płatności.



Wady i zalety sprzedaży
w galeriach internetowych


Galerie oferują różne warunki współpracy, mniej lub bardziej dogodne dla artystów. Można i należy dokładnie się z nimi zapoznać, dokładnie czytając regulamin galerii – jeszcze zanim zdecydujemy się wysłać do niej zgłoszenie.

Współpraca z internetową galerią rękodzieła, jak wszystko inne, ma swoje plusy i minusy. Niewątpliwą korzyścią jest fakt, że to galeria zajmuje się reklamą, rozpowszechnianiem informacji o wystawionych w niej przedmiotach, tym samym zapewniając twórcom kontakt z szeroką rzeszą potencjalnych klientów. Takie działania marketingowe jak reklama, artykuły w prasie kobiecej, akcje promocyjne np. na facebooku, wysyłanie newsletterów itp. leżą we własnym interesie galerii, bo przecież jej funkcjonowanie ukierunkowane jest na generowanie zysków, które pochodzą z prowizji ze sprzedaży wystawionych przez twórców prac.

  • Wśród minusów należy wymienić wysoką prowizję, jaką galerie doliczają do ceny danego przedmiotu. Marża waha się, w zależności od galerii, pomiędzy 20 i 50% wartości przedmiotu. A zbyt wysoka cena odstrasza i zniechęca potencjalnych nabywców.
  • Umieszczając prace na stronach niektórych galerii należy także liczyć się z jednoczesnym wyrażeniem zgody na to, by galeria wykorzystywała zdjęcia i treści autorstwa danego twórcy w celach promocyjnych na swojej stronie i w innych, nie sprecyzowanych regulaminem miejscach.
  • Innym negatywnym aspektem wystawiania prac na widok publiczny w galeriach (ale też i na własnych stronach oraz blogach) jest ryzyko, że dany przedmiot, wzór, projekt zostanie splagiatowany. Teoretycznie każdego twórcę chroni prawo autorskie. W praktyce jednak każdy rękodzielnik musi balansować na cienkiej linie pomiędzy byciem rozpoznawalnym i kontaktem z dużą liczbą potencjalnych klientów z jednej strony oraz bezpieczeństwem przed kopiowaniem własnych wzorów połączonym z brakiem nabywców z drugiej…


Cdn.






2 komentarze:

  1. Kiedy jesteśmy twórcą rękodzieła nie zawsze znamy się na sprzedaży internetowej. Dlatego warto korzystać z galerii o platform do sprzedaży hand made. Ponieważ żeby przebić się samemu potrzeba dużo środków które i tak nie dadzą nam gwarancji sukcesu sprzedażowego. Zajrzyjcie również na : https://artistroom.pl/

    OdpowiedzUsuń

 

Obserwatorzy

Rękodzieło - HAND MADE
drogeria, gabinet kosmetyczny
skocz.com - Największy Katalog Stron www

O nas

kobietart
Kołobrzeg, Sosnowiec
Kobietart to projekt kobiet, które lubią tworzyć - coś, czego jeszcze nie robiły, coś z niczego; odmieniać to, co już jest, by zaskakiwało i cieszyło. Tworzymy biżuterię, odzież, przedmioty ozdobne (nie)codziennego użytku: firany, torby, rozmaite dekoracje. Wśród technik, jakimi pracujemy, jest m.in. szydełkowanie, szycie, tkanie, wire-wrapping, a wykorzystywane surowce to kamienie i metale mniej lub bardziej szlachetne, tkaniny, szkło, drewno oraz tworzywa.
Wyświetl mój pełny profil

Nie kopiuj!

Wszystkie prezentowane na blogu prace, zdjęcia, teksty są prywatną własnością autorów tego bloga. Ich kopiowanie, przetwarzanie i rozpowszechnianie bez naszej zgody jest zabronione i stanowi naruszenie praw autorskich. Podstawa prawna: Dz.U.94 Nr 24 poz.83, Dz.U.94 Nr 43 poz. 170.

Łączna liczba wyświetleń